eskokalervo Suomen pelastaminen

Uskonnot ja uskomukset

Uskonnot ja uskomukset

Melkoisella osalla lähimmäisistämme on lyhytnäköinen tarve jumiuttaa näkemyksensä, betonoida uskonsa lopulliseen totuuteen. Ehkä sen taustalla on henkinen laiskuus, on helpompaa elää faktojen ja uskonvarmuuksian varassa kuin jatkuvasti kyseenalaistaa omia ajatuksiaan. Tietenkään ei ole kovin viisasta kyseenalaistaa kaikkea, ihan käytännöllistä on toistaiseksi hyväksyä ja jättää pohdinnan ulkopuolelle valon nopeus, maapallon muoto, vesilitran paino ja Suomen presidentin sukunimi. Niillä päänsä vaivaaminen linee turhaa. Mutta uskomukset ovat eri asia. Ensimmäinen pointti niiden kanssa on tunnistaa ns. faktat ja uskomukset/mielipiteet toisistaan, faktoina on käytännöllistä hyväksyä mm. että mummoni talo on ruskea, samoin hänen pässinsä, hänen toinen nimensä on Matilda ja hän täyttää ensi vuonna 74.
Tulkintoja, kuvitelmia, uskomuksia, mielipiteitä taas ovat: mummoni on ihana, hän on pataporvari/tulipalokommunisti, vallankumouksellinen, Viljamille kateellinen, kaunis, ikäisekseen nuorekas, rakasti ukkia, vihasi rikkaruohoja. Vastaavia faktoja voisivat olla: mummo voitti kylän missikilpailut v. 1982, hän liittyi sini-puna-liberaaleihin 1975, hän veti ukkia turpaan juhannuksena 1980, hän jäi kiinni Viljamin super-kurpitsan varastamisesta, hän kitki porkkanamaan joka viikko.
Uskon ja hengen maailmasta luultavasti faktoja: raamatussa on Luukkaan evankeliumi, Israelin heimojumalalle on annettu nimi Jahve, Jeesuksen väitetään eläneen lähi-idässä, Herodes oli kai silloin jonkinmoinen prefekti, kunkku.
Uskomuksia: Jeesus oli jumalan poika, Jeesus julistautui jumalan pojaksi, Jeesus paransi sairaita (voi olla tottakin), jumala puhui palavasta pensaasta.
Siis ero on todisteiden olemassaolossa. Uskomukset voivat olla olemassa ilman todisteita. Minäkin uskon, että elämä kantaa vaikkei mulla ole siitä objektiivisia todisteita, ainoastaan subjektiivinen oma kokemus, ja sehän ei muille todista yhtään mitään.

No, mikä synnytti uskonnot? Tapahtui käsittämättömiä asioita, ukkonen, auringon kierto, tuli, myrskyt, metsästysonni. Jotenkinhan ne piti selittää: poppamiehet tulivat apuun, Ukkosen jumala on nyt vihainen, kun te ette uhranneet riitävästi saamastanne sadosta, Metsän jumala ei tuonut saalista verkkoihinne koska ...
Eli käsittämättömät korkeammat voimat inhimillistettetiin jumaluuksiin, niin myös meidän alkuperäisessä muinaisuskonnossamme Kalevalassa, Ukko Ylijumala, Vellamo, Ahti, Tapio. Sopusointua ja elämän onnea haetteen yrittämällä lepyttää ja lahjoa näitä luonnon henkiä.
Hieman analyyttisemmin ilmaisten: ihmiset pyrkivät antamaan nimiä kokemilleen tai kuvitelmilleen korkeammille voimille. Samalla niistä tuli inhimillsiä piirteitä omaavia, joku oli sotaisa, joku lempeä ja suojeleva, joku oikeamielinen.

Jumalat ja haltiat olivat erittäin tarpeellisia myös maailman selityksen takia. Ilmiöt, joita ei voinut käsittää ei kä myöskään hallita, selitettiin jumalilla. Ahti hallitsee veden maailman ja häntä rukoilemalla voi saada paremman kalaonnen; Anna Antti ahvenia, Pekka pieniä kaloja. Mitä vakuttavampi ja hallitsemattomampi ilniö, sitä mahtavampi oli sen Jumala. Ukkonen salamoineen ja jyrinöineen oli tosi mahtava, joten siinä ilmensi itseään itse Ukko Ylijumala, sodat pyrittiin voittamaan Aresta rukoilemalla, oluen onnistumista sääteli Pekko ja suuret hengen voimat antoi Spiritus Fortis, korven kyynel, joka sekin valmistui ihmismielle käsittämättömän ilmiön kautta. Termi Haltija, Haltia kuvaa hyvin jumalhenkien luomista, niitä tarvittiin Hallitsemaan ilmiöitä, joita ihmismieli ei voinut hallita.
Jumalat sijoitettiin hengen maailmaan, jonka monia ilmenemismuotoja, menninkäisiä, maahisia, enkeleitä, kummituksia, tonttuja herkät ihmiset ja tietäjät, gurut, profeetat, shamaanit pystyivät näkemään. Tapio Kaitaharju myös keskusteli kotitonttujensa kanssa ja kertoi kaikilla elollisilla olevan  näkyvän olomuodon ohella myös oma henkensä. Esim. koivun henki on hänen mukaansa iloinen ja kepeä, kuusen syvämietteisempi ja raskasmielisempi. Itikoiden ja muiden alemman tason pörriäisten henget taas osia laumasielusta, johon ne ötökän kuoltua palaavat. Tavallinen ihminen ei henkiä näe koska ne ilmenevät korkeammilla värähtelytaajuuksilla.
Niin kauan kaikki oli hyvin, kunnes jotkut poppamiehet, piispat ja kardinaali saivat päähänsä, että naapuriheimot ovat vääräuskoisia, kun uskovat eri jumaliin. Ruvettiin kirjoittamaan oikeaoppisia liturgioita ja lähdettiin tappamaan vääräuskoisia ristiretkien nimellä, hukutettiin tai poltettiin roviolla eri tavalla ajattelevat, erilaista uskon tietä vaeltavat.
Muuten, tämä on syy ja innoite tämän pamfletin kirjoittamiseen. Onhan tämän sisältö muhinut jo vuosikymmenet, mutta yllykkeen antoi tässä ajassa löytämäni inkvisionismi, jotkut "uskon soturit" katsovat oikeudenseen tuomita kodotukseen miljardit, hindut, muslimit, buddhistit ja hurskaat viidakon pojat, jotka eivät vaella heidän Jeesuksensa uskon katveessa.
Ihan sama tilanne Islamissa, löysin Koraanista yhtä monta Tappakaa vääräuskoiset -käskyä kuin Raamatustakin.
Uskonnosta tulee väkivallan piiska  siinä vaiheessa kun heimon rauhanomainen perimätieto otetaan vihatun naapuriheimon kukistamisen tekosyyksi. Hitler, Pol-Pot, Idi-Amin, Richard Leijonamieli. Lähetystyö on nykyajan terrorismin muoto; mennään sotkekaan kenties harmoniassa elävän yhteisön hengen elämä ja saatetaan eri ajattelutavat toisiaan vastaa. Hyvistä naapureista voi tulla toistensa vihollisia. Perusteena arrogantti, itsetietoinen uskomus, että vain meidän oppimme kautta ikuinen autuus on tarjolla.
Todella luotaantyöntäväähän tässä on, että tätä tehdään Jeesuksen nimissä, jalon profeetan, joka välitti rakkauden, suvaitsevaisuuden sanomaa. Nyt nämä hihhhulit kääntävät ko sanoman päinvastaiseksi kiroamalla eri tavalla ajattelevat ikuiseen kadotukseen. Väittämällä, etä viidakon Poika, joka elää hurskaasti tarkasti saamien opetuksien ja arvojen mukaisesti, ei muka saisi ikuisen autuuden tilaa palkinnokseen. Helluntalaislahko on tämän "opin" julkisesti Suomen televisiossa viime vuosituhannella omakseen julistanut Pirkko Jalovaaran ja Anne Pohtamon suulla. Kun kysyin arkkipiispa Mäkiseltä, onko tämä myös evankelis-luterilaisen kirkon näkemys, vastaus oli muistaakseni "Kiitos mielenkiinnosta ja hyvää kesää!" Eikö uskaltanut myöntää, että myös valtionkirkkomme on Tuomion uskonto, toisin uskovia syrjivä, puhtaasti elävän viidakon ikuiseen tulikivikadotukseen tuomitseva, siis väkivaltainen uskomusjärjestelmä. Jos olettamukseni on väärä, miksi hän ei irtisanoutunut helluntalaisten tuomio-opista?
 Onneksi meidän alkuperäismytologiamme Kalevala, joka miekkalähetyksellä esim. piispa Henrikin johtamien murhamiesten ja inkvisition toimesta syrjäytettiin, ei ymmärtääkseni moiseen sortunut, ei edellyttänyt että olkoon Ukko-ylijumala ainoa isopomo ja Akmeeli Antereus hänen itseoikeutettu lähettiläänsä profeetta Väinämöisen ohella. Jos ette tähän usko, olette kuoleman omia! Onneksi ei. Kunpa Lallin tapaisia oikeamielisiä urhoja olisi ollut enemmän, meillä saattaisi vallita rauhan ja suvaitsevaisuuden onnela nykyisen vihan ilmapiirin sijasta.
Väkivallan ja tappamisen tielle ovat lähteneet valtauskonnot, kristityt ja islamistit. Tässä ajassa tapahtuvaa oman uskon vyöryttämistä kutsutaan kauniisti lähetystyöksi, joka on uskontoterrorismin salakavala ilmenemismuoto. Tämä työ saa jopa laajojen kansalaispiirien hyväksynnän koska kylien omien pyhien uskomusten tuhoamisen ohessa tehdään myös hyvää, terveyden hoitoa edistetään ja pidetään lapsille koulua.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Kuten Kari Enqvist totesi, niin lapsikaste ja lähetystyö ovat moraalittomia tekoja.

Uskonnollisuuden tarve selviää pienellä ajattelulla, kyökkipsykologialla. Tässä oma listani:
- epävarma ja moniarvoinen maailma ahdistaa, siispä pitää tilata uskonto luomaan turvallisuutta,joka määrittelee puolestasi mikä on totta ja miten asioista ajatella.
- vahvinkin ihminen saattaa tuntea itsensä heikoksi jolloin haave käpertyä isän turvalliseen syliin
- kaiho siihen että pitää olla jotain kauniimpaa, pyhempää. Parempaa kuin tämä. Sama logiikka kuin laulaa tango Aavan meren tuolla puolen.
- inhimillinen ajatusharha, että kaikella pitää olla joku merkitys, elämällä joku tarkoitus. Että sattumaa ei voi olla.
- Edellisestä jatkoajatus, että mitään ei voi syntyä sattumalta. Tämä lykkää vaan selitysketjua yhden pykälän taaksepäin: kuka sen luojan loi, ja miksi.

http://jukka-konttinen.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vap...

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki

"- inhimillinen ajatusharha, että kaikella pitää olla joku merkitys, elämällä joku tarkoitus. Että sattumaa ei voi olla."

Tuosta tulee mieleeeni kysymys, että mitä se sattuma on, mielestäni ainoa sattuma taisi olla kun universumi "alkuräjähti" noin nelisentoista miljardia ajastaikaa taaksepäin, niin ja oliko lopulta edes se. Tämän jälkeen sattumia ei ole ollut edes papusopassa, on vain valintoja ziljoonista mahdollisista vaihtoehdoista.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Nii-i, - mutta sitkeästippä vaan ihmiset sitä pohtivat ja etsivät elämäänsä, jo hyvin nuoresta lähtien. BBC:n tutkimuksen mukaan, jossa oli todella paljon vastaajia, suurin ihmisiä askarruttava kysymys oli, kuka on kaiken tämän takana.
.

" Kaiken Hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on asettanut heidän sydämiinsä."

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki Vastaus kommenttiin #7

"...kuka on kaiken tämän takana."

Tuo aivan sama kysymys askarruttaa tiedemiehiäkin ympäri maailman, ja tuskinpa kukaan edes kieltää sitä. Tosin tuo sana "kuka" muuttuu muotoon "mikä". Ja loppujen lopuksi vastaus saattanee jäädä ikuiseksi arvoitukseksi, ja ehkä hyväkin niin, on ihmisillä joku syy elää.

Aina voidaan kysyä, mistä se sitten tuli...

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Kristinusko ja sen juuret juutalaisuudessa ovat niin moninaiset ja mutkikkaat. Näin onkin välttämätöntä että asioihin paneutuu syventävästi ennen kuin lähter niitä tulkitsemaan, sillä mitä yksinkertaisempana sitä pitää sitä suurempi riski on tehdä virhepäätelmiä. Olen itse miettinyt esmerkiksk sitä mikä palavapensas voisi olla mitä olisi voinut tapahtua jos Mooses ei olisi sitä kohdannut. Otin ensiksi selvää mikä jumala tämä seemiläisten Jahve alunperin edes oli, sekä selvittelin kulttuuri historiaa. Aikani tutkittuani tuli vastaan että kyse on sotaisasta tulivuoren ja kohtalon jumalasta. Näin päädyin tulokseen että Mooseksen palava pensas oli metaanipurkaus jonka kaasut sai paimenen pään pyörälle ja näin Jumalan puhumaan hänen mielensä kautta, yhdistin näin myös uskontoon psygolokinsen kondenssin. Ei voida kuitenkaan sanoa näkikö Mooses palavaa pensasta kirjaimellisesti vai tapahtuiko kaikki miehen unessa. Kaikki saattoi olla myös mooseksen krksimää millä hän selitti miksi laumasta puuttui lampaita. Kaikki tämä ei kuitenkaan voisi olla mahdollista ellen olisi avannut mieltäni ja kyseen alaistanut valtavirran tulkintaa ja yleisintä oppia raamatusta. Myöskin kriittisellä pohdinnalla on ollut oma vaikuttava tekijänsä. Se mihin olenkin tällä lähestymistavalla törmännyt on että raamatulla olisi tarve modernisoida ja kääntää niin nyky mielelle, nyky järjelle kuin nyky tiedolle. Ihmisten vilkas mielikuvitus tuo esteitä matkalle sillä se luo helposti karikatyylisiä mielikuvia joissa asioita on liioiteltu näin esimerkiksi arkipäiväisestä asiasta voi tulla yliluonnollinen ihme sen ihmeellisyyden kadotessa. Yksi asia kuitenkin on itsellä varma uskontoa ja sen tarkoitusta pohtiessa ei sitä tule erottaa kulttuurisesta, psygolokisesta tai sosiaalisesta kondenssistaan. Surullista kuitenkin on politiikan sekaantuminen uskontoon ja sen valjastaminen poliittiseksi lyömäaseeksi, se on kaukana monien uskontojen opetuksesta. Yksi hyvä esimerkki tapaus on ruotsien kuningas Eerik joka järjesti sotaretken Suomen alueelle kostaakseen suomalaisten jatkuvat hävitys ja ryöstöretket Ruotsiin. Myöhemmin syy vyörytettiin uskonnon piikkiin ja kertomukseen otettiin mukaan lähetyspiispa Henrik, näin siitä tuli tuntemamme ensimmäinen ristiretki. Mutta kun asiaa katsotaan tarkemmin niin kristinusko saapui rauhanomaisesti suomen alueelle parisataa vuotta aiemmin oletettua ristiretkeä. Mutta tästäkin herää ysymyksiä kuten mitä Henrik ajatteli kohdatessaan Suomen alueella yllättäen seurakuntia ja oliko hän piispa ennen saapumista Suomeen vai tuliko hän piispaksi Suomessa jos edes nyt oli ylipäätään olemassa?

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Daniel, jänniä johtopäätöksiä Mooseksesta.
Mutta kuule, kuinkas se Mooses keksi sellaista, jota ei mieleen olisi tullutkaan niillä salomailla hikisten lampaiden kanssa: Kaikkivaltiaan Pyhän, joka sanoo, "Riisu kengät jalastasi, sillä maa jossa seisot on pyhä! "

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Vaikea sanoa sillä asiaa mutkistaa että kyse on Mooseksen kokemuksista ja menee pitkälle mielen ja psykologian puolelle. Mielenkiintoista on myös miksi juuri se kohta Horebin vuorialuetta Akabanlahden rannikolla on pyhä.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa Vastaus kommenttiin #11

Voiskohan olla niin, Daniel, että paikka oli pyhä siksi, että siinä pre-eksistentti (ennalta-oleva) Jeesus Kristus oli läsnä.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Tahtois tietää mistä Herra Malinen on tuon tietonsa saanut, että Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala olisi ollut sotaisa, ja mikäs se lisäpiirre olikaan? niin, kohtalon jumala?

Mutta Jahve nimitys pitää paikkansa ja ... no niin tuo seemiläinen sen varmasti aukaisee. Olisiko kyse jostain toisesta seemiläisestä jumala-käsitteestä kuitenkin.
Nimittäin, jos Jahve olisi ollut käytössä myös yleiskäsitteenä eri jumalista. En tiedä kylläkään.
Jahve-sana oli kyllä liitetty mm. vuoriin, ja jossain kohden saattoivat sellaiset kansat, joilla oli joku rajatusti paikallinen jumala, esim laakso-sellainen, puhuakkin Israelin Jumalasta vuori-jumalana, vaikka JHWH olikin koko universumin luoja.
.
Vt:n Jumalalallakin oli jo monta eri nimeä, eri ominaisuuksia kuvaten , tässä yksi niistä:

Ainakin El Olam https://today.reframemedia.com/devotionals/el-olam...

Mielenkiintoinen tarina Abimelekistä, paikallisesta hallitsijasta, oisko ollut kyläpäällikön tapainen, hän tahtoi solmia Aabrahamin kanssa kontrahtin, sopimuksen, kun huomasi, että Aabraham menestyi kaikessa, mihin ryhtyi.
Liitot olivat muuten sen ajan sopimuksia.
Voitaisiin sanoa, että Liiton Jumala, on yhtäkuin sopimusten Jumala.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Huippua, niitä olikin yhteensä näin paljon:
Alaosan linkistä pääsee vielä tarkentamaan jokaista:
Nämä siis heprean kielen nimiä Israelin Jumalalle:

Introduction
El Shaddai (Lord God Almighty)
El Elyon (The Most High God)
Adonai (Lord, Master)
Yahweh (Lord, Jehovah)
Jehovah Nissi (The Lord My Banner)
Jehovah-Raah (The Lord My Shepherd)
Jehovah Rapha (The Lord That Heals)
Jehovah Shammah (The Lord Is There)
Jehovah Tsidkenu (The Lord Our Righteousness)
Jehovah Mekoddishkem (The Lord Who Sanctifies You)
El Olam (The Everlasting God)
Elohim (God)
Qanna (Jealous)
Jehovah Jireh (The Lord Will Provide)
Jehovah Shalom (The Lord Is Peace)
Jehovah Sabaoth (The Lord of Hosts)

https://www.blueletterbible.org/study/misc/name_go...

Mitä näistä oot kuullut käyttettävän muodossa tai toisessa?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Ensimmäisen kerran yläasteen historian kirjassa törmäsin käsitteeseen ja sitten vielä riparilla käsiteltiin asiaa. Mutta jos vanhanliiton Jumalan sotaisaksi kutsuminene herättää mielikuvan liioitellusta sotaisuudesta. Todellisuudessahan asia oli niin että moni Kanaanimaassa asuva seemiläinen heimo hyökkäsi pääliköinen ensin Egyptistä palaavien jahvelaisten kimppuun minkä jälkeen ilmoitettiin että Jumala on käskenyt hävittä ja tuhota se ja se kansa sekä heidän omaisuutensa.

Tässä on muuten hyvä artikkeli siitä miten tanak ja sitten raamattu on ajanmyötä elänyt ja muotoutunut:
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/raama...
Pari muuta hyvää linkkiä:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ancient_Semitic_re...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ancient_Canaanite_...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ancient_Mesopotami...
http://www.helsinki.fi/teol/pro/emo/tarkastelutapo...

Seemiläisistä jumalista saa koottua tämänkaltaisen juonikuvion:
--Alussa oli luojajumala El jolla oli vaimo nimeltä Asera, heille syntyi kolme poikaa Baal, Dagon ja Jahve. Yksi pojista Jahve syrjäyrti isänsä pääjumalana ja otti äitinsä Aseran puolisokseen. Jahven veli Baal nai siskonsa Anatin ja sai pojan jolle annettiin nimeksi Baal-Sebul sekä toisen siskonsa Astarten ja sai toisen pojan jolle annettiin nimeksi Ahab. Baal-Sebub yritti syrjäyttää enonsa valtaistuimelta ja onnistui juonella naimaan isoäitinnsä Aseran. Tästä Jahve suuttui ja syöksi nousukkaan alas valtakunnasta sekä tapatti puolisonsa ja äitinsä.--
Todellisuudessa Hiskia ja Josia toteuttivat uskonreformit ja karsivat kaikki "turhat" jumalat ja pääjumlaksi nostettiin Mooseksen Jahve.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

"Betonointi" - käsitteestä voi olla montaa "mieltä," Uskon asenne ei lopeta ajattelua ja kyseenalaistamista. Tämä on ulkoapäin syntynyt vaikutelma yksinkertaisuudesta. Kyllä kyselyä riittää,sen verran on jännitettä itse elämässä ja kaiken käsittämisessä.

Tästä teen pikahypyn Danielin kommenttiin,jossa hän onkin nopeasti selvittänyt jumaluutensa todellisen olemuksen Mooseksen metaanipurkauksen kautta. Oletko ihan varma, että nyt tunnet Hänet?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Vastaan suoraan että en sillä niin vanhasta asiasta on hankala selvittää, voin hyvinkin olla saattanut tehdä virhepäätelmiä tai jotain on saattanut jäädä huomaamatta. Asioita kannattaa usein pohtia monesti uudelleenkin kuten olen olen tuon palavan pensaan suhteen tehnyt. Päätelmä ei syntynyt ole nopeasti vaan monien vuosien mittaisen pohdinnan tulos ja jatkuu yhä hamaan tulevaisuuteen ellei joskus pääse itse paikanpäälle tapahtunutta näkemään. Yksi selväpiirre kuitenkin on ajankohdasta havaittavissa, nimittäin jossain Midianin suunnassa on tapahtunut jotain geoaktiivista toimintaa joka aiheutti mm Egyptin vitsaukset, hyökyaallon ja savupatsaan.

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Olet Daniel tosi paljon pähkäillyt tuota palavaa pensasta. On sitä moni muukin pähkäillyt, myös moni taiteilija. Taisi olla Gallen Kallelakin jopa.Ja maalasi sen, jos muistan oikein.

Näihin VT:N ihmekertomuksiin, ja Raamatun ihmeellisiin tapahtumiin, vaikkapa Betlehemin tähtimuodostelmaa myöten, on liitetty monenlaisia, mitä kummmallisempiakin ns. naturalistisia selityksiä. Myös kristittyjen piirissä. Mutta tietysti, jos on kaikkivaltias Jumala, hänhän ei tarvitse apuvoimia ihmeisiinsä, vaikka voi myös luonnollisia asioita siinä käyttää.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #12

Olempahan pohdiskellut tuotakin. Beetlehim tähti, niinkuin ilmiötä kutsutaan nimellä, on vieläkin toistaiseksi tuntematon tähtitaivaan tapahtuma mutta sen tulkitsivat kuitenkin Prsialaisen Parthian maagit eli zarathustralaiset astrologi papit. Itämaan tietäjät olivat "pakanoita" vieraaltamaalta ja hekin odottivat omaa "messiastaan" ja lipunaikoja. Astrologit lukivat tähdistä tämän olevan lännessä, Herodes suuren luona kuulivat tämän olevan Beetlehemissä ja Beetlehemissä kyselemällä löysivät poikalapsen äitinsä sylistä talossa. Näin tähti johdatti heidät Jeesuksen luo. Onhan tuo tarina tähdestä ihmeellinen ja sen todenmukaisuus helppo kyseenalaistaakkin. Mutta niin kuin sanot asioita voidaan avata ja selittä monintavoin. Mutta ihme se on arkinenkin ihme ja ihme se on luonto, ympäristö ja maailma. Ei "Jumalan" tarvitse osoittaa ihmeitään yliluonnollisin tavoin, pelkkä luonnollinenkin tapahtuma riittä kun niitä osaa lukea.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Maagi
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Zarathustralaisuus
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Astrologia
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Parthia

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Sitten Esko selität muinaisen jumaluuden syntyä historiassa ihmislähtöisesti, hänen peloistaan ja kysymyksistään käsin. Näinhän se kävi, mutta muinaisuskoisillakin oli selkeä ymmärrys jumaluuden olemassaolosta joka tapauksessa, vaikka kukaan ei sitä kertonut. Tässä näkyy sen tapahtuman jälki, jonka Raamattu nimeää tapahtuneeksi, kun Jumala painoi tietoisuudeen itsestään ihmisen mieleen.
Lapsipsykologia on yksi vahva todistus siitä, - äärettömän harvoin lapsi suhtautuu elämään ateistisesti, vaikkei koskaan olisi saanut opetusta kristin- tai muustakaan uskonnosta, hänellä on se tietoisuus valmiina sielussaan.

Muinaisuskojen rinnalle putkahti sitten se ilmoitususkonto, jossa Aabrahamille todellisuuudeksi tullut Jumala alkoi ilmaista itseään.

Käyttäjän eskokalervo kuva
Esko Vesa

Urantia-kirja yrittää selittää 60:llä ensimmäisellä sivullaan jumalaa ja jumaluutta löytämistäni lähteistä perusteellisimmin. Toteaa mm. jumalien olevan jumaluuden olennoiksi personoituja ilmentymiä. Ylivoimainen haaste on yrittää kuvata täydellistä absoluuttia kolmiulotteiselle otukselle käyttäen kolmiulotteisen olevaisuuden kieltä ja käsitteitä. Viisiulotteinen olento pääsisi kuvauksessaan paljon lähemmäs olevaisuuden ydintä, myös jumaluuden olemusta, seitsenulotteinen vielä lähemmäs ja kun pääsemme kehityksessämme yhdeksänulotteiseen olotilaan, hymähtelemme kolmiulotteisuuden käsitysten naiiviudelle. Kirvaa lypsävä ja sen elämää täysin säätelevä muurahainen on varmaan kirvalle jumala.
Omien jumaluusmeditointieni antama kalpea käsitys (muistan vain universumin kaikkien osien harmonisen pyörimisen sekä värien ja musiikin harmonian) on jotain sellaista kuin universaalinen täydellisyys, absoluuttinen harmonia, ahtaammin ilmaistuna universaalisten "lakien" alkulähde, kaiken sisältävä peruspiste (ennen alkuräjähdystä?). Näitä absoluutista lähteviä "lakisäteitä" voisivat olla mm. jatkuvuuden laki, energian ilmentymisen lait, syyn ja seurauksen laki.
Ihminen on sitten keksinyt jumalat säätelemään näitä lakeja, Pekko, oluen jumala säätelee fermentaatiota eli käymistä, Jahve antaa juutalaisheimolle ohjausta oikeasta ja väärästä, Kristus jakaa kuolleet sielut paratiisiin tai helvettiin, Karma määrittää palkinnot ja rangaistukset hyvistä ja pahoista teoista, Varjelus auttaa välttämään onnettomuuksia. Jokaiselle jumalalla on oma absoluutista heijastuva erityistehtävänsä, roolinsa: sodan jumalat, hedelmällisyyden jumalat, sään jumalat.
Profeetat, Jeesus, Mohammed, Väinämöinen, Zarahustra, Gautama Buddha, sitten selittävät ja tulkitsevat näiden sektorijumalien aivoituksia. Monoteistinen eli yksijumalaisuus yrittää kiteyttää kaikki nämä yhdeksi. Nämäkin yritelmät ovat olemukseltaan ihmisen kuvaksi tehtyjä olentoja, joilla on erilaisia inhimillisiä ominaisuuksia; kiivas ja kiukkuinen, perso palvonnalle, tuomitseva, rakastava, oikeudenmukainen, jne.

Toimituksen poiminnat