eskokalervo Suomen pelastaminen

Postin liiketoiminnan kehittäminen

Postin liiketoiminnan kehittäminen

Liiketoiminnan kehittämistä ammatikseen vuosimymmeniä tehneenä en voinut välttyä hymynkareen ilmestymistä suupieliini kuullessani Postin etsivän uutta tulevaisuutta ruohonleikkuusta. Mutta sittenpä rupesin pohtimaan, mitä se laajasti ajateltuna voisikaan olla.

Olen ymmärtänyt Postin toimialaksi logistiikan eli tavaroiden ja materiaalien käsittelyn ja siirtelyn. Noo, kyllähän tämä uusi aluevaltaus siihen kuuluu, biomassan siirtoa puutarhasta kompostiin.

Kannattanee lähteä uuden liiketoiminnan etsinnässä hakemaan uusia tuottajien ja tarvitsijoiden kohtaamistarpeita. Niitä tulee mieleen heti lukuisia, missä kohtaantuminen eli palvelujen saatavuuden organisointi on varsin keskentekoista:

- kuljetuspalvelujen tuottajat / asiointireissujen tarvitsijat

- puutarhojen kunnostajat / vempainten, mullan ja kasvien myyjät

- lähiruuan tuottajat / luomuruuan ystävät

- verkkokaupat / autottomat pakettien tilaajat

- luomuruuan tuottajat / kasvukeskuksiin maalta muuttaneet opiskelijat.

Ajatellaanpa, mitä mahdollisuuksia paikallisten logistiikkakeskusten organisointi toisi pienyrityksille ja työllisyydelle, jos ja kun

- kimppakyydin lähikaupunkiin ja takaisin saisi netistä edullisesti ja riittävän tarkasti aikataulutettuna

- alkuperäiskarjan A2-luomumaitoa saisi parin päivän välein edullisesti kotiin tuotuna

- vuodenaikatuotteet lähitiloilta saisi paikalliselta jakelukeskukselta tilattuna vaivattomasti kellariin, pakastimeen ja jääkaappiin

- lähimetsistä poimitut marjat ja sienet saisi tuoreeltaan logiikkakeskuksen kesätorilta tai kotiin tuotuna

- paketit saisi kotiin edullisesti suht. tarkoin määriteltyinä kellonaikoina

- paikallisesta osuuskunnasta saisi vuokrata työvoimaa puutarhan hoitoon, remonttiin, siivoukseen, ruuanlaittoon, hierontaan, hiusten kohentamiseen, ompeluun, teiden kunnostukseen, laitteiden ja kalusteiden asennukseen, rakennusten, veneiden ja työkalujen huoltoon ja kunnostukseen, jne.

Siis paikallisten palvelukeskusten liikeideana on auttaa palvelun tarjoajat ja tarvitsijat kohtaamaan toisensa helposti, turvallisesti ja edullisesti. Yhteiskunnallisia etuina parempi työllisyys, vanhusten ja liikuntarajoitteisten elämisen laatu, pienyrittäjyyden elpyminen, kyläyhteisöjen elinvoimaisuus ja vetovoima, syrjäytymisen ehkäisy sekä peräkammarin poikien ja muiden turjakkeiden saaminen työmarkkinoille.

Seurausvaikutuksena kansanterveyden koheneminen ihmisten paremman ravinnon kautta: siirtyminen lähialueilla tuotettuun luomuruokaan lisäaineilla pilattujen einesten ja kevyttuotteiden sijaan sekä nopeiden, veren sokerin pilviin nostavien nopeiden hiilihydraattien (pulla, pasta, sokeri, limu-mehu) korvaaminen vihanneksilla vähentää kansantautejamme diabetestä, dementiaa, Alzheimeria, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja, infarkteja, aivoverenvuotoja, muistisairauksia roimasti, ajatellaanpa kuinka monta miljardeja voimmekaan näin säästää verovaroja ja lyhentää valtion velkaa.

Kun paikallislogistiikka hoituisi tehokkaasti, voisi syntyä melkoinen määrä uutta yrittäjyyttä ja yleiselpymistä maaseudulle: juustoloita ja muuta erikoistunutta maidon jatkojalostusta, työosuuskuntia, joissa mestari-kisälli -työllistymistä, tuoreen luomulihan tuotantoa paikallismarkkinoita varten, pienpuutarhojen lukuistuminen lähimarkkinoiden toimiessa, jne.

Myös palvelujen, osaamisen, ihmiskontaktien ja inhimillisyyden saataville tuonti, siirto osaajilta tarvitsijoille on logistiikkaa eli toivottavasti myös Postin laajentuvaa liiketoimintaa, kansalaispalvelua. Myös poliitikot ja media, herätkää maaseutulogistiikan elvytystalkoisiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat