Lakkoase vanhentunut, vahingollinen jopa vaarallinen

Vanhentunut muka-demokratian yhteiskunnallinen tautipesäke, lakkoase tulee poistaa tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden vastaisena instituutiona koska lakkoase mahdollistaa voimapolitiikan välineenä  yhteiskuntaa eniten vahingoittamaan pystyvien ammattialojen ylivallan ja heikommin vaikutusvaltaisten sorron.

Tämä yhteiskunnallisen väkivallan ja epätasa-arvon työkalu aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, katkeruuttaja ja kateutta heikommien ja sorrettujen keskuudessa sekä epätervettä itsekkyyttä ja muista piittaamattomuutta ("mulle kaikki heti") ylivoimaa käyttävän työmarkkinoiden palkkaeliitin taholta.

Seurauksena epäoikeudenmukaiset palkkaerot: eniten taloudellista tuhoa aikeuttamaan pystyvät ammattiryhmät ansaitsevat jopa yli viisinkertaisesti verrattuna vastuullisuudeltaan, vaativuudeltaan ja kuormittavuudeltaan hyviin ansiohin paremmin oikeutetut palkansaajaryhmät (esim. lentäjät, bussinkuljettajat, lääkärit, sairaan- ja sosiaalihoitajat, oppilaitosten ja lastentarhojen opettajat, oikeusistuinten tuomarit ja yhteiskuntaturvaa vaalivat poliisit).

Vallitseva käytäntö muistuttaa primitiivisten heimokulttuurien valtiomoraalia: valtaan päässeillä on oikeus vuorollaan kerätä valtion varat oman valtaeliitin ja eturyhmänsä taskuihin vähemmistöistä välittämättä. Näistä diktatuureista on on kaameita esimerkkejä, sekä asein että vaaleilla valittuja, sekä tuhoutuneita että tänäänkin vallassa olevia.

Ajattelukykyinen kansanosa on jo kauan ymmärtänyt aikoinaan käyttökelpoisen ja tasa-arvoa edistäneen työtaistelukeinon infektoituneen harvainvallan voimapoliittiseeksi astaloksi. Miksi tämä vahingollinen jäänne on edelleen voimissaan? Siksi, että poliittiselta johdolta puuttuu uskallus tämän mätäpaiseen poistamiseen. Myös toimivien vaihtoehtoisten keinojen puuttuminen yhteiskunnallisesta keskustelusta on viivästänyt tarpeellisen muutoksen tekemistä.

Toimiva vaihtoehto: ensin laittomien lakkojen ja tukilakkojen aiheuttamat taloudelliset vahingot säädetään lailla lakkopäätöksen tehneiden järjestöjen ja niiden johtajien henkilökohtaisesti maksettaviksi eli ne joutuvat ottamaan vastuun seurauksista ja punnitsemaan, kattavatko kustannukset saavutettavissa olevat lisätulot ja muut edut. 

Kansan tajuttua vastuullisen työmarkkinapolitiikan välttämättömyyden ja hyväksyttyä vahinkojen korvausvelvollisuuden niin kuin muissakin yhteiskunnan toiminnoissa, muutetaan koko lakko-menettely demokratian pelisääntöjen mukaiseksi oikeusmenettelyksi. Osapuolten välisten, neuvotellen ratkaisematta jääneiden erimielisyyksien ilmetessä kiista siirtyy kolmikantavetoisen välimiesoikeuden ratkaistavaksi. Esim. yhdeksänjäsenisen välimiesoikeuden muodostavat tasavahvuiset osapuolet ovat:

– osapuolena olevia palkansaajia edustavan järjestön 3 jäsentä

– osapuolena olevaa palkanmaksajaa edustavat 3 jäsentä

– valtiovaltaa edustava työmarkkina-oikeusoppineiden ja -asiantuntijoiden 3-jäseninen raati.

Välimiesoikeuden puheenjohtajana toimii valtiovallan edustaja tai valtakunnan sovittelija.

Välimiesoikeudella on lopullinen ratkaisuvalta, päätöksistä ei voi valittaa. Päätösten noudattamista vastaan väkivaltaisesti vastustavat vangitaan ja tuomitaan kapina-lainsäädönnön mukaan. Oikeusvaltion periaatteiden mukaaan esim. perustuslakivaliokuntaan osapuolet voivat valittaa, jos katsovat välimiesoikeuden rikkoneen ns. ylempää lainsäädäntöä.

eskokalervo
Sitoutumaton Sulkava

Asioiden ytimien Pohdiskelija (ihminen ja yhteiskunta), kirjailija (johtamistaito), liikkeenjohdon konsultti (työyhteisöjen kehittäminen), aktiivi eläkeläinen, nyttemmin radikalisoitunut koska poliittisen korrektiuden rajoite poistui eläköitymisen myötä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu