eskokalervo Suomen pelastaminen

SoTe-opastusta, esimerkkinä Vammaishoidon kilpailutus

Olen jo aiemmin todennut sutta ja sekundaa tulevan kun politikot sähläävät keskenään kuuntelematta asiantuntijoita. Kirjoitin esim. että sote-uudistuksesta ollaan tekemässä aivan liian monimutkainen: uusia himmeleitä eli turhia organisaatiotasoja, asiakas joutuu toissijaiseen asemaan puolueiden fix-idee'-pyrkimysten syrjäyttämänä. Homma on hoidettavissa järkevästikin ilman uusia organisaatiotasoja nykyisisten terveyskeskusten ja sairaanhoitopiirien pohjalta lisäämällä nykykäytäntöön hyvin mietityt valinnanvapauden mahdollistavat palvelusetelit. Katsotaanpa, miten vammaispalveluiden kilpailutus olisi tehtävissä tolkullisesti.

Lyhyin aikavälein tehtävä hintakilpailutus on se tuloksiltaan surkein malli kuten Ylen MOT-ohjelma hyvin todisteli 27.3. Hinnan sijaan tulee kilpailuttaa laatua. 

1. Kuvataan tarvittavat prosessit, esim. ruuan hankinta ja valmistaminen, puhtaanapidon/hygienian hankinnat ja toteutus, elämisen avustaminen, koulutus ja valmennus

2. Benchmarkataan (etsitään parhaat käytännöt) prosesseille ja niiden optimikustannustasot paikkakuntakohtaisten hinta-indeksien ja toteumien avulla

3. Julistetaan tarjouskilpailu, jonka osanottajat kuvaavat omat toteutusprosessinsa ja erittelevät toimintakustannuksensa täysin läpinäkyvästi

4. Auditoidaan (arvioidaan ja pisteytetään) osallistujien prosessit käytännössä ja niiden kustannukset.

Mittareina vammaispalveluissa esim. kustannustehokkuus, turvallisuus, hygienian laatu, asiakkaiden tyytyväisyys, yhteistyön sujuvuus omaisten kanssa, opastuksen ja koulutuksen tuloksellisuus, asukkaiden omatoimisuus, terveys ja onnellisuus, ruuan laatu; terveellisyys ja maistuvuus

5. Onnistumista mitataan toisaalta koko ajan ja toisaalta perusteellisesti esim. puolivuosittain

6. Tilaaja ja tuottaja käyvät läpi onnistumiset ja riman alitukset ja yhdessä suunnittelevat ja toteuttavat tarvittavat parannukset. Aikaansaadut säästöt ja muut hyödyt jaetaan osapuolten kesken.

7. Kilpailutus uusitaan jos vuodessa ei saada laadullista onnistumistasoa palautettua hyväksyttävälle tasolle. Törkeissä toiminnan tason romahduksissa valitaan uusi toimija välittömästi.

Kokonaisonnistumisen ratkaisee paljolti Mittareiden viisas valinta, koska niiden avulla toimintaa ohjataan, huomio suunnataan olennaiseen. Tämä koskee tietenkin kaikkia soten osa-alueita. Olennaista on mitata vaikuttavuutta. Tässä esimerkissä asiakkaiden elämän laatua.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat